STANOWISKO MINISTRA
ZDROWIA Z 4 LIPCA 2011 R.
W SPRAWIE
RÓWNOWAŻNEGO CZASU PRACY I DYŻURÓW MEDYCZNYCH PRACOWNIKÓW MAJĄCYCH SKRÓCONE
NORMY CZASU PRACY
(MZ-BP-P-0620-6090-2/FK/11)
Ustawa z
dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, która weszła w życie z
dniem 1 lipca 2011 r. zastąpiła przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o
zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z poźn. zm.). Ustawa o działalności leczniczej w dziele III –
Czas pracy pracowników podmiotów leczniczych, zachowuje większość przywilejów
przysługujących pracownikom zatrudnionym dotychczas w zakładach opieki
zdrowotnej. Wyjątkiem jest rezygnacja ze skróconej normy czasu pracy dla
pracowników zakładów (pracowni) radiologii, radioterapii, medycyny nuklearnej,
fizykoterapii, patomorfologii, histopatologii, cytopatologii,
cytodiagnostyki oraz medycyny sądowej lub prosektoriów. Ustawodawca w art. 214
ustawy o działalności leczniczej zdecydował się jednak na wprowadzenie okresu
przejściowego (od dnia 1 lipca 2011 r. do dnia 1 lipca 2014 r.), w którym w
odniesieniu do ww. grupy pracowników zastosowanie znajdą dotychczasowe przepisy
przewidujące skrócony dobowy oraz tygodniowy wymiar czasu pracy.
Odpowiadając
na pytanie czy w okresie przejściowym możliwe będzie stosowanie systemu
równoważnego czasu pracy w odniesieniu do pracowników objętych skróconą normą
czasu pracy oraz zlecanie takim pracownikom pełnienia dyżuru medycznego należy
wyjaśnić, że w niniejszej kwestii, na gruncie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej
Minister Zdrowia prezentował stanowisko tożsame z opinią Państwowej Inspekcji
Pracy. Mianowicie, że przepis art. 32g ust. 3 ustawy o zakładach opieki
zdrowotnej był normą ochronną, mającą na celu ograniczenie możliwości
wydłużania czasu pracy pracowników zatrudnionych na stanowiskach, na których
obowiązywał niższy wymiar czasu pracy. Przepis art. 32i ust. 1 ustawy o
zakładach opieki zdrowotnej wyłączał stosowanie wobec pracowników objętych
skróconą normą czasu pracy rozkładów czasu pracy, w których możliwe było
przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę. W opinii Państwowej
Inspekcji Pracy, skoro ustawa o zakładach opieki zdrowotnej nie pozwalała na
przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę tej grupie pracowników,
to tym bardziej w ustawie brak było prawnego przyzwolenia na polecenie takim
pracownikom pełnienia dyżurów medycznych.
W
oparciu o przepisy ustawy o działalności leczniczej Główny Inspektorat Pracy
wyraził z kolei opinię, zgodnie z którą dopuszczenie możliwości pełnienia
dyżurów medycznych przez pracowników, do których w okresie przejściowym należy
stosować skrócone dobowe i tygodniowe normy czasu pracy, niweczyłoby zasadność
skrócenia normy czasu pracy tej grupie zawodowej, zważywszy że czas pełnienia
dyżuru medycznego stosownie do art. 95 ust. 3 ustawy, wlicza się do czasu
pracy.
Jak
słusznie podniesiono w nadesłanym drogą elektroniczną zapytaniu, ustawodawca w
art. 214 ustawy o działalności leczniczej pozostawiając w okresie przejściowym
uprzywilejowanie określonej grupy pracowników na zasadach odpowiadających
dotychczas obowiązującemu art. 32g ust. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej,
nie wprowadził przepisu przejściowego który odpowiadałby treści art. 32i ust. 1
tejże ustawy, tj. wyłączającego stosowanie równoważnego systemu czasu pracy w
stosunku do pracowników objętych skróconą normą czasu pracy, zatrudnionych na
stanowiskach pracy w komórkach organizacyjnych (zakładach, pracowniach), o
których mowa w art. 214 aktualnie obowiązującej ustawy o działalności leczniczej.
W związku z powyższym, w odniesieniu do wszystkich pracowników zatrudnionych w
podmiocie leczniczym, stosowanie równoważnego czasu pracy powinno się odbywać w
oparciu o art. 94 ustawy
o działalności leczniczej.
O ile
zatem w okresie przejściowym nie jest możliwe powierzenie pracownikom na
stanowiskach pracy w komórkach organizacyjnych, o których mowa w art. 214 ust.
2 ustawy o działalności leczniczej pełnienia dyżurów medycznych (prowadziłoby
to bowiem do przekroczenia norm czasu pracy określonych w art. 214), o tyle
dopuszczalne jest stosowanie także w odniesieniu do tej grupy pracowników
rozkładów czasu pracy przewidujących przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12
godzin na dobę (stosowanie równoważnego systemu czasu pracy nie powoduje
przekroczenia średnich norm czasu pracy określonych w art. 214).